............

poniedziałek, 6 lutego 2012

P-jak PATRIOTAS.........







Labas Vakaras! Dobry Wieczór!



Miał to być pogodny list o litewskich obyczajach, …już nawet pisać zaczęłam…..tymczasem  w myśl danej  Wam obietnicy przejrzałam dzisiejszą prasę……… Oj ,nie trzeba było zaglądać……..Nastrój mi się zmienił…twarz zesztywniała bardziej niż po mroźnym spacerze….

…………a więc dziś zupełnie poważnie bo i sprawa jest poważna….

Ojczyzna ,patriotyzm, naród…to hasła, które budzą we mnie respekt.

Nie wolno śmiać się ani z ojczyzny ,ani z patriotyzmu, ani z narodu…Dlaczego? Cóż za pytanie! ???? DLATEGO, ŻE NIE!

Ponieważ to ŚWIĘTE HASŁA dla każdego Polaka i tumanom nie trzeba tłumaczyć co i jak.

Śmiać się nie wolno, nie należy i nie wypada. Patrioci będą za wszelką cenę, bronić z ponurą miną  honoru ojczyzny a szydercy smażyć się będą w piekle-amen!

Chwilami ogarnia mnie jednak bolesna rozterka!.........

Bo jeśli jednak Święta Ojczyzna Nasza ,-ŚWIĘTA jest tylko z okazji święta ,gdy pierś do hymnu wypina i blednie ze wzruszenia i krzyżem leży…a nazajutrz już pijana  fanatyzmem, jadem i zawiścią…  krzyżować pragnie..?  Jeśli PATRIOTA mieszkający za ścianą to cham i burak ….a NARÓD tak się pcha do autobusu, że ci stopy zmiażdżył, 3 żebra wgniótł w płuca ,plecy opluł keczupem z zapiekanki i ochlapał sokiem z kiszonej kapusty ….?????

Czy jest ci wtedy jeszcze do śmiechu? L Sami widzicie ,że śmiać się wówczas nie ma z czego!

Tak, tak…Ojczyzna i naród niejedno ma oblicze…Trudno naprawdę kochać wszystkich Polaków a czasami nawet tolerować trudno…Jednak się staramy, prawda?


Czytam artykuł z ,,Polityki’ ’o wypowiedzi niejakiej K. Pawłowicz –posłanki PiS-u.

Pani Posłanka Krystyna choć bardzo się stara, ale jakoś Wisławy Szymborskiej  z Polską nie kojarzy…z Noblem ?z Noblem tak! Zna jednak imię i nazwisko poetki…tu pamięć widać doskonała, ale wybiórcza…,,Szymborska- Polska? niee…nie kojarzy mi się ”…niepokoi się Pani Pawłowicz, bo przecież choć umysł wytęża…choć zbladła z wysiłku, ale…to jednak zadanie ponad jej siły !.Cóż....biedna posłanka…!…..
 

Cytat z gazety : ,,… Poeta - jej zdaniem - ma określone obowiązki wobec narodu, z których noblistka się nie wywiązała. Posłankę drażniło też, że „miała bardzo lewicowe poglądy” …..


Tak, i to niestety prawda !!!Szymborska miała czelność mieć poglądy lewicowe! Oburzające! Przecież PRAWDZIWIE POLSKI POETA SERCE MA PO PRAWEJ STRONIE!


Cytat z gazety : ,,…Jej zdaniem Wisława Szymborska nie towarzyszyła nam w odzyskiwaniu Polski, w odzyskiwaniu suwerenności.


Tu znowu Pani Krystyna ma rację! Nareszcie ktoś ma odwagę to powiedzieć! PRAWDZIWY POLSKI POETA walczy wszak na barykadzie, walczy ze wszystkimi i przeciwko wszystkim, byle w obronie ŚWIĘTEJ OJCZYZNY! Szable w dłoń, do ataku! Wróg nie śpi.. wróg jest wszędzie…czasem przybiera postać lewicującego posła, czasem liberała, czasem młodego anarchisty….Chłostać ich częstochowskim rymem, chłostać !!!Po cóż Polsce marni i bezużyteczni literaci piszący o drzewkach, chmurkach,kotach i zachodach słońca…O SUWERENNOŚCI , WOLNOŚCI ,PAPIEŻU, PATRIOTYŹMIE, PISAĆ STROFY NALEŻY!


Cytat:,,… Nie gustuję w tej postaci, nie miałam z nią kontaktu, nie wyrażała moich myśli i uczuć i nie stawiała trudnych pytań o Polskę – mówiła posłanka.


Pani Krystyna ,, w tej postaci nie gustuje''  i ma takie obywatelskie prawo. Jestem przekonana, że Pani Krystyna ma rzeczywiście inne myśli i uczucia niż byśmy jej nikczemnie życzyli..????

Okazuje się jednak, że po wypowiedzi posłanki zareagowało środowisko literackie, które w swoim proteście oświadczyło:


 Tym, co świadczy o poecie, jest jego twórczość, nie zaś "polskość", "katolickość", poparcie dla aborcji i eutanazji czy dla wolnego rynku”







No proszę! Cóż za zabawny protest…., ALE JA SIĘ Z TĄ OPINIĄ NIE ZGADZAM!

Powiem więcej: Takie środowisko literackie, które na Panią Krystynę pióro podnosi, mnie się z Polską też nie kojarzy!

Wybaczcie moi Drodzy, ale nie od dziś wiadomo, że Prawdziwy Polak to katolik właśnie!

Skąd pomysł, aby uważać, że nagle coś się zmieniło ????....Literaci Kochani o poecie świadczy jego zaangażowanie, wiara i wierność Kościołowi !!!!…kto myśli inaczej, niech się wstydzi i pokutuje, a nie obrazoburcze protesty pisze!

Pani Krystyna dała nam przykład patriotyzmu i cywilnej odwagi.!

Nie tylko ja tak uważam, bo na forum internetowym dzięki wypowiedzi posłanki, toczy się prawdziwy bój w obronie Boga, Honoru i Ojczyzny!

Ciosy padają z lewej i prawej strony barykady.

Przyglądam się temu z prawdziwym niepokojem ….

Przypomniały mi się własne doświadczenia z  ,,obrońcami wiary''. Trwała właśnie dyskusja o dialogu polsko-żydowskim. Do dziś w mych uszach brzmi sugestia pewnej Pani, która radziła mi życzliwie bym się opowiedziała ,,po czyjej jestem stronie’’, gdyż ,, lepiej wiedzieć z kim się pracuje’’….?

Pani ta nie mogła zrozumieć jak to możliwe by Polacy krytykowali Polaków, więc najwidoczniej ,,wcale Polakami nie są ”!

Wiele takich lekcji w życiu otrzymałam i im jestem starsza tym spokojniej to znoszę, jednak chwilami poziom absurdu jest nie do strawienia nawet dla mnie….

Wszak od dorosłych wykształconych ludzi,  można by wymagać więcej rozsądku i powagi, prawda ? Tymczasem wypowiedzi polityków przypominają często dziecięce kłótnie w piaskownicy….

 ...............................
Obawiam się, że mój dzisiejszy list nikogo nie rozbawił…Ostrzegałam na początku, że wesoło nie będzie. Wybaczcie mi ten nieco gorzki ton i poważny nastrój.

Cóż, zaledwie kilka dni temu odeszła wybitna poetka i wyjątkowa kobieta, z której możemy być dumni , bo rozsławiła imię Polski na całym świecie i  powiększyła nieliczne przecież grono polskich noblistów….i tak mi jakoś podwójnie smutno…z powodu Szymborskiej i z powodu Polski….

Pewien znany satyryk wyraził kiedyś swoją opinię na podobny temat hasłem ,,Bóg, horror, Ojczyzna…..

Ja gdy o tym wszystkim myślę, życzyłabym nam wszystkim realizacji jeszcze innego postulatu:

Bóg- HUMOR-Ojczyzna……!!!!!

 Humoru i dystansu nam trzeba aby żyć w kraju nad Wisłą i nie popaść  w patriotyczny obłęd lub depresję l!







Jaki związek ma ten ,,patriotyczny temat’ ’z Listami znad Niemna…????

 Mieszkam teraz na Litwie w kraju nad Neris i Niemnem….Przyjaźnię się z Litwinami i Polakami ( także z Żydami, Niemcami, Szwajcarami, Ukraińcami i Rosjanami…) ZARÓWNO JEDNYCH JAK I DRUGICH DARZĘ OGROMNĄ SYMPATIĄ !

Jestem Polką i chcę się ,,opowiedzieć’’, bo zawsze ,,lepiej wiedzieć, kto do nas listy pisze’’…Uwaga…teraz padną  mocne i brutalne dla niektórych uszu, słowa : uważam, że zarówno Kaunas jak i Vilnius  to miasta litewskie….i mam nadzieję, że takie pozostaną!


 Życzę oczywiście wszystkim Polakom mieszkającym na Litwie, tak samo jak i Litwinom mieszkającym w Polsce aby byli szanowani i traktowani jak pełnoprawni obywatele i dobrze się czuli w kraju ,który pokochali całym sercem! :)............


serdecznie was pozdrawiam!










2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Temat rzeczywiście poważny...patriotyzm. Samo słowo człowieka już pionizuje a co dopiero cała ta otoczka polsko - patriotyczna. Zastanawiam się dzięki Tobie kolejny raz nad tym jak bardzo mamy wyrzeźbione w umyśle stemple - schematy tego czym jest to umiłowanie ojczyzny i dlaczego tak jest, że prawie każdy Polak odruchowo kojarzy patriotyzm z męczeństwem, polskim mesjanizmem nie wspominając już o "jedynej słusznej polskiej religii". No ale cóż tacy staliśmy się jako społeczeństwo. To smutne, że nie pamiętamy o tym czym kiedyś była Polska, kraj schronienia dla "innowierców" którzy byli prześladowani w swych ojczyznach. Kraj schronienia dla Żydów, miejsce w którym żyli Tatarzy, Arianie, Husyci,Prawosławni,Karaimi. Nie zawsze było idealnie ale w porównaniu z innymi krajami byliśmy kiedyś spokojną oazą różnorodności. Było mineło? Niestety w dużej mierze tak, żal, że tak mało przejeliśmy właśnie z tej szerokiej tradycji, że nasz dzisjeszy "patriotyzm" został wyrzeźbiony przez Dmowskiego i jemu podobnych. Stąd nie dziwią komentarze wobec W.Szymborskiej, Miłosza i innych ludzi mających serce i umysł szeroko otwarte. Monolity może i są piekne ale .... tylko w geologii.

    OdpowiedzUsuń